Co robić dla dobrego marketingu?

1. Zdefiniuj plan działania lub „marketing mix”

Po ustaleniu celów i ustaleniu propozycji wartości, strategia marketingowa składa się z planu działania, który pozwoli firmie na penetrację rynku lub wzmocnienie się na nim.

Ten plan działania, zwany także strategią marketingową, przekłada się na marketing mix .

Opiera się na czterech głównych komponentach:

  • polityka produktowa: która określa specyfikę produktu, jego funkcjonalności, jego jakość i solidność itp.
  • polityka cenowa: ma na celu ustalenie właściwej ceny, biorąc pod uwagę to, co konsument jest skłonny zapłacić, koszty związane z produktem lub usługą, marżę.
  • polityka komunikacji: opisuje środki, które należy wdrożyć, aby promować produkt lub usługę, zwrócić na to uwagę konsumenta i przekonać go.
  • polityka dystrybucji: określa sposób dystrybucji produktu lub usługi, na przykład sieć punktów sprzedaży, łańcuch dostaw dystrybucji itp.

Coraz częściej marketerzy biorą pod uwagę trzy inne czynniki uzupełniające pierwsze cztery:

  • ludzie: członkowie organizacji, którzy zjednoczeni wokół silnej kultury korporacyjnej są głównymi ambasadorami promowanego produktu lub usługi.
  • procesy: sposób wytwarzania i dostarczania produktu lub usługi klientom firmy, zapewniający jakość i wydajność.
  • środowisko fizyczne: wszystkie elementy fizyczne, które wspierają interakcję z klientami, takie jak atmosfera lokalu, opakowanie produktu, projekt strony internetowej.

Wszystkie te elementy są współzależne. Podniesienie jakości produktu doprowadzi na przykład do wzrostu ceny i będzie miało wpływ na dystrybucję, ponieważ docelowa klientela będzie mniejsza.

Strategia marketingowa musi dostosować wszystkie zmienne, aby zdefiniować spójny plan działania, zgodny z celami firmy i oczekiwaniami klienta. Strategie marketingowe integrują wiele zmiennych, takich jak cena, jakość produktu, potrzeby rynku, konkurencja i stara się je dostosować, aby przekonać klientów o trafności produktu, aby go wyróżnić, aby zbudować markę w sercu danego terytorium lub w stosunku do docelowej populacji.

2. Kontroluj i dostosowuj strategię

Strategia marketingowa musi również przewidywać środki, które należy wdrożyć, aby ocenić trafność planowanych w czasie działań. Poza monitorowaniem sprzedaży i zwrotu z inwestycji szczególnie ważny jest pomiar efektywności realizowanych procesów, zapewnienie optymalnej dystrybucji, kontrola poziomu zadowolenia klientów czy możliwość oceny świadomości marki wśród docelowych grup konsumentów.

Przeprowadzając kontrole dzięki wdrożeniu różnych wskaźników (KPI), firma może wykryć nowe dźwignie usprawnień, które należy aktywować, elementy do optymalizacji , aby jeszcze bardziej zbliżyć się do rynku i klientów oraz zaspokoić ich potrzeby.

Ocena trafności działań i regularne badanie konsumentów może być również źródłem nowych możliwości dla firmy. Poznanie nowych klientów i dążenie do zaspokojenia ich specyficznych potrzeb może prowadzić do nowych projektów rozwojowych.

Rynek, podobnie jak cele firmy, nieustannie się zmienia. Kontrola umożliwia wykrywanie tych trendów, przewidywanie zmian w ofercie i w razie potrzeby dostosowywanie strategii. Dobre zrozumienie rynku umożliwia również ocenę marginesów postępu i rozważenie działań, które należy podjąć, aby iść do przodu. W zależności od sytuacji firma może rozważyć nowe podejścia, rozważyć ekspansję na nowe rynki, na przykład poprzez wdrożenie strategii internacjonalizacji , a nawet działania co-brandingowe w celu dotarcia do nowego segmentu klientów.

Marketing sensoryczny angażuje wszystkie zmysły (wzrok, słuch, węch, dotyk i smak), dlatego określany jest również mianem marketingu zmysłów lub marketingu 5 zmysłów.

3. Trendy marketingowe ostatnich lat

W ostatnich latach różne trendy napędzały świat marketingu, zmuszając profesjonalistów do włączania nowych podejść do swoich strategii. Głównie rozwój technologiczny wstrząsa przyzwyczajeniami i ma ogromny wpływ na zachowania konsumentów.

Rzeczywiście, pomiędzy przekształceniami strukturalnymi a efektami mody najtrudniej jest nadać sens rzeczom. Jednak konieczne jest coraz szybsze dostosowywanie się, otwieranie się na nowości z pragnieniem pozostania jak najbliżej konsumentów.

4. Transformacja cyfrowa zmienia podróż konsumenta

Wydaje się, że dawno temu rodzina zebrała się przed tym samym telewizorem, aby oglądać wieczorne wiadomości i obejrzeć ciąg reklam, które następowały po sobie przed i po wiadomościach. Transformacja cyfrowa głęboko zmieniła nasze życie, dając nam możliwość łatwiejszego uzyskiwania informacji online, dokonywania zakupów w Internecie, interakcji w sieciach społecznościowych.

Zmiany te głęboko zmieniły ścieżkę zakupu, ale także interakcje między marką a jej klientami. Uderzającym przykładem jest istnienie DNVB , tych firm, które urodziły się online i sprzedają swoje produkty i usługi klientom bez pośrednika.

Strategia marketingowa musi teraz obejmować komponent cyfrowy, aby zagwarantować widoczność marki w Internecie i wzmocnienie jej rozgłosu za pośrednictwem kanałów cyfrowych. Może rozważyć możliwości lub ścieżki sprzedaży cyfrowej, zaczynając od online i kontynuując w sklepie.

Dzisiaj pojęcie marketingu cyfrowego obejmuje wszystkie techniki wykorzystywane w mediach i kanałach cyfrowych do promowania produktów i usług. Świetne reklamy internetowe robi strategiczna firma strategon.

5. Marketing w mediach społecznościowych, aby wymieniać się z klientem i federować społeczność

W ciągu zaledwie kilku lat sieci społecznościowe stały się dominującymi platformami w krajobrazie mediów. Jeśli umożliwiają łączenie jednostek, dzielenie się treściami między osobami dzielącymi te same zainteresowania, dają również markom możliwość budowania relacji z konsumentem, federacji swoich klientów w społeczności.

Marketing w mediach społecznościowych łączy podejścia i techniki do wdrażania, utrzymywania i rozwijania spójnego podejścia do obsługi marki w sieciach społecznościowych. Jednym z pierwszych wyzwań jest nawiązanie z konsumentem relacji opartej na wymianie, dyskusji, koprodukcji pomysłów. Platformy społecznościowe są również punktem wejścia w podróż zakupową.

Wraz z pojawieniem się sieci społecznościowych popularna stała się funkcja menedżera społeczności.

6. Marketing mobilny, aby utrzymać link na stałe

Jeśli pojawienie się sieci zmieniło sposób postrzegania marketingu, ewolucja terminali mobilnych daje możliwość pójścia dalej i rozważenia nowych sposobów interakcji z klientem, gdziekolwiek się znajduje, w dowolnym czasie.

Obecnie cztery miliardy ludzi na świecie korzysta z telefonu. Jedna czwarta korzysta ze smartfonów. Używamy telefonu komórkowego częściej niż komputera.

Marketing mobilny uwzględnia wszystkie praktyki, które pozwalają wzmocnić więź między marką a konsumentem, opierając się na możliwościach, jakie daje technologia mobilna. Strategia marketingowa może integrować wysoki poziom personalizacji relacji, opierając się w szczególności na danych przesyłanych przez użytkownika. Integruje nowe kanały komunikacji: takie jak aplikacja mobilna i powiadomienia, SMS, MMS, rozwiązania geolokalizacyjne. Coraz bardziej pozwala na przekazanie właściwej wiadomości właściwej osobie we właściwym czasie.

7. Marketing treści, aby wzbudzić zainteresowanie konsumenta

Marketing treści nie jest niczym nowym. Za tą koncepcją stoi idea dostarczania wysokiej jakości, niekomercyjnych treści związanych z interesami konsumenta, aby utrzymać link i pośrednio służyć interesom firmy. Słynny przewodnik kulinarny Michelin na przykład wywodzi się z inicjatywy marketingu treści zapoczątkowanej przez producenta opon o tej samej nazwie. W tym czasie firma w Bibendum wpadła na pomysł, aby zaoferować swoim klientom, którzy chcieliby podróżować po wsi swoim pięknym samochodem wyposażonym w nowe opony, niewielką publikację. Zawierały zalecenia techniczne, ale także pomysły turystyczne i dobre restauracje do odkrycia.

Marketing treści został ostatnio unowocześniony, wraz z pojawieniem się sieci, a tym bardziej sieci społecznościowych. Od tego czasu konsument okazał się mniej wrażliwy na reklamy, ponieważ każdy mógł wybrać treści, które chciał konsumować i kiedy chciał to zrobić. Reklamodawcy musieli zatem przyjąć inne podejście, aby oferować treści bardziej zgodne z oczekiwaniami konsumentów i w ten sposób utrzymać link i wzmocnić swoją widoczność w Internecie.

Marketing treści obejmuje dziś metody i techniki wzmacniające pozycjonowanie marki poprzez projektowanie, produkcję i dystrybucję treści tekstowych, wizualnych, audio lub wideo.

8. Inbound marketing, aby przyciągnąć i zatrzymać klientów

Inbound marketing, rozszerzenie marketingu treści, opiera się na strategii tworzenia treści, która przyciąga odwiedzających, a następnie przekształca ich w „leady” , a następnie w klientów.

Jest przeciwny marketingowi wychodzącemu, koncepcji używanej do kwalifikowania użycia nieukierunkowanych i natrętnych reklam. W przypadku marketingu przychodzącego chodzi o nawiązanie pierwszego kontaktu z konsumentem poprzez zaoferowanie mu treści związanych z jego zainteresowaniami lub obawami, ale nie mającymi komercyjnego powołania. Poprzez wdrożenie tunelu konwersji, pragnieniem jest utrzymanie tego linku w czasie, poprzez oferowanie regularnego otrzymywania treści o wartości dodanej, które mogłyby go zainteresować, a w ten sposób skłonienie go do rozważenia oferty usług lub produktu zgodnego z ich potrzebami.

Inbound marketing wdraża również inne skomplikowane techniki, aby towarzyszyć klientowi przez całą jego podróż online i zagwarantować mu optymalne wrażenia. Poza tworzeniem treści możemy wymienić automatyzację marketingu czy lead nurturing, zaangażowanie w sieciach społecznościowych czy nawet blogowanie.

9. Influencer marketing, aby polegać na nowych ambasadorach

Dzięki sieciom społecznościowym i platformom treści, od Facebooka przez TikTok, aż po YouTube, pojawiły się nowe osobowości. Dziś marki nie wahają się polegać na swojej sile wpływu, aby promować produkt lub docierać do ściśle określonych grup odbiorców.

Influencer marketing polega na wdrażaniu przebadanych podejść do zwiększania świadomości marki poprzez tych influencerów. Marka może np. próbować przekonać influencera, z którym łączy wspólne wartości, do rozmowy o swoim produkcie, poprzez umowy handlowe. W innych przypadkach może wypracować bardziej ustrukturyzowane podejścia do współtworzenia treści lub nawet produktów, na przykład w podejściu co-brandingowym z wybitną osobowością.

10. Neuromarketing

Ostatnio specjaliści od marketingu zainteresowali się „neuronauką”, pragnąc lepiej rozumieć, przewidywać i wpływać na emocje, wybory, upodobania, antypatie i zachowania konsumentów. To jest dziś znane jako „neuromarketing”. Dzięki identyfikacji mechanizmów neuronalnych, takich jak aktywacja określonych obszarów mózgu, ta rodząca się dyscyplina umożliwia precyzyjne badanie wpływu reklamy, komunikatu czy opakowania, ale także projektu i struktury strony internetowej na konsumenta. . W ten sposób można znacznie udoskonalić narzędzia perswazji konsumenta.